Dimulakan dengan...

Photobucket

Wednesday, June 15, 2011

:: esok, digalakkan solat sunat gerhana bulan penuh ::

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
PUTRAJAYA: Umat Islam disunatkan untuk menunaikan solat sunat khusuf iaitu solat sunat gerhana bulan secara berjemaah bersama khutbah gerhana sempena gerhana bulan penuh yang dijangka berlaku esok (Khamis_16 Jun 2011).


Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Othman Mustapha, berkata galakan mengerjakan ibadat itu berdasarkan satu hadis diriwayatkan Imam Muslim yang antara lain menegaskan supaya mendirikan solat dan berdoa apabila melihat gerhana.

“Jakim menyeru semua masjid dan surau mengambil kesempatan ini untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dengan mengadakan solat sunat khusuf serta khutbah gerhana. “Ibadat sunat ini seharusnya ditunaikan dengan sebaik mungkin, apatah lagi fenomena gerhana ini jarang berlaku,” katanya melalui satu kenyataan, di sini, semalam. Cawangan Falak, Jakim menjangkakan fenomena gerhana itu akan bermula pada jam 1.25 pagi Khamis dan mencapai tahap kemuncak pada jam 4.12 pagi, sebelum berakhir pada jam 6.59 pagi.

FROM PAK GOOGLE_FENOMENA GERHANA BULAN PENUH PADA 2007
Othman berkata, pihak Jakim melalui Cawangan Falak dan masjid utama membabitkan Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra, Putrajaya akan menganjurkan solat sunat khusuf pada jam 3 pagi.

Menurutnya, Masjid Putra dipilih sebagai lokasi utama majlis solat sunat berkenaan, termasuk mengadakan aktiviti cerapan. Sumber ---> HARIAN METRO


Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda;

”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda-tanda kekuasaan Allah. Gerhana ini tidak terjadi karana kematian seseorang atau lahirnya seseorang. Jika melihat hal tersebut maka berdo’alah kepada Allah, bertakbirlah, kerjakanlah solat dan bersedekahlah.” (HR. Bukhari no. 1044)


pssstt : setiap kejadian pasti ada hikmahnya, bersyukur pada nikmatNya..tanpa bulan, bumi x bercahaya n berseri d waktu malam..

6 comments:

e F a said...

kat Putrajaya je?

Dhea Ahmad said...

Subhanallah sangat cantek.... kuasa Allah...

Ardini Humaira said...

jum kita puasa :)

EyanaNoorAzlan said...

e F a ~ besar-besaran kat putrajaya kot, tapi kita bt sendiri or berjemaah bsama family pun ok =)hehe..

EyanaNoorAzlan said...

nadia ar-rumaisha - ciptaanNya sgguh sempurna..

EyanaNoorAzlan said...

ardini humaira - yup, yup..puasa x hari nie? hehe