Dimulakan dengan...

Photobucket

Monday, November 10, 2008

happy birthday papa...10 nOv..LOVE U, mUUaahh

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
dear my papa, 

MR YAHYA @ YAHAYA HJ MOHAMED...

I LOVE U SO MUCH

I LOVE U SO MUCH

I LOVE U SO MUCH

..HAPPY BIRTHDAY..LOVE U FOREVER..

..SMOGA PANJANG UMUR, BAHAGIA SELALU DAN SENTIASA DI BERIKAN KESIHATAN..


nnt anak papa dh keja, br dpt hadiah...erm, papa xnak cucu?? hehe  


 





Friday, November 7, 2008

cayanggggggg ku...

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed



ni..mama & papa ku yg sentiasa bertakhta d hatiku..I LOVE THEM SO MUCH..MUaaaaHHHH



keluarga ku tersayang..papa,mama,fauzi,azi,aku(suzi) dan adik yg bongsu ruzi...hehe

cinta dan sayang utk smuanya bt selamanya..kangen dech ama kalian..huhuhu
bt yg sentiasa dlm hatiku..
papa
Yahya @ Yahaya bin Hj Mohamed
mama
Usinih binti Beddu

 
adik selepas ku
Nurul Aziyanah binti Yahya _ Azi

 
adik lelaki tunggal
Ahmad Fauzi bin Yahya _ Fauzi

 
adik bongsu
Nurul Ruzianah binti Yahya _ Ruzi



 
lau nk pinjam mak, abah, abg, kakak or adek?? leh x...

Monday, October 13, 2008

bacalah wahai teman ku..

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Nasihat LuQman aL - Hakim..

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

info kesihatan !

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain selalunya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah ada yang tidak boleh makan, minum dan hanya menghabiskan masa di bilik tidur.

MIGRAIN ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain selalunya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah ada yang tidak boleh makan, minum dan hanya menghabiskan masa di bilik tidur. Kira-kira 12 peratus daripada golongan dewasa di negara ini menghidap migrain dan sebahagian besar daripada mangsa adalah wanita yang masih didatangi haid. Apabila mengalami migrain, pesakit biasanya mengalami sakit kepala yang teruk. Punca sebenar penyakit ini masih belum diketahui sehingga kini. Bagaimanapun, pakar perubatan berpendapat faktor genetik atau baka adalah salah satu penyebab migrain. Di kalangan kanak-kanak dan orang tua, khususnya yang berusia 55 tahun ke atas, sakit kepala yang dialami mungkin bukan disebabkan migrain, sebaliknya berpunca daripada penyakit lain yang lebih serius. Migrain juga sering dikaitkan dengan pengambilan banyak coklat, keju dan minuman keras. Malah, ada yang mengatakan tekanan perasaan sama ada di rumah ataupun pejabat juga boleh menyebabkan migrain. Migrain terbahagi kepada dua jenis iaitu migrain yang wujud bersama aura dan migrain tanpa aura. Aura ialah perasaan ataupun fenomena yang subjektif dialami individu sebelum mendapat serangan penyakit. Pesakit migrain dengan aura mengalami pelbagai gejala seperti pandangan menjadi kabur dan nampak garisan seperti zig-zag ataupun gelombang seperti situasi yang dialami apabila berada di tengah jalan dalam cuaca panas terik. Kadangkala, penglihatan pesakit juga terhalang dan keadaan menjadi lebih teruk apabila pesakit tidak dapat melihat buat sementara waktu. Keadaan ini dikenali sebagai skotoma. Pesakit juga adakalanya mengalami kebas sebelah tangan ataupun lemah anggota badan, terutama kaki dan tangan. Aura selalunya berlaku dalam tempoh beberapa minit hingga satu jam. Pesakit kadangkala mendapat migrain selepas satu hari mengalami aura. Bagaimanapun, ada juga pesakit yang tidak mengalami aura dan terus mendapat migrain. Serangan migrain Kira-kira 40 peratus migrain dialami di seluruh kepala, 40 peratus bermula pada sebelah kepala dan merebak ke seluruh kepala, manakala 20 peratus lagi bermula pada sebelah kepala dan tidak merebak ke seluruh kepala. Serangan migrain datang secara berperingkat dan kesakitan mencapai tahap maksimum selepas tempoh beberapa jam. Bagaimanapun, migrain selalunya dialami antara tiga hingga empat jam dan maksimumnya mengambil masa antara tiga hingga empat hari. Apakah gejala migrain? Apabila seorang pesakit menemui doktor dan mengatakan mereka mengalami sakit kepala setiap hari, itu tidak bermakna mereka menghidap migrain kerana migrain selalunya menyerang mangsa seminggu sekali ataupun enam bulan sekali. Pesakit selalunya kelihatan pucat dan berpeluh-peluh serta mengalami komplikasi migrain. Mangsa juga kadangkala mengalami strok sementara. Dalam keadaan ini, mangsa mengalami lumpuh sebelah badan, tetapi keadaan itu hanya sementara dan akan pulih seperti biasa. Keadaan ini berlaku berikutan pengecutan urat darah dalam otak. Gejala lain migrain

1. Loya dan muntah-muntah. Kira-kira 70 peratus pesakit berasa loya dan sebahagian daripadanya muntah-muntah.

2. Penglihatan pesakit menjadi begitu sensitif. Contohnya, mereka mengadu sakit mata apabila melihat cahaya. Keadaan itu dikenali sebagai fotofobia.

3. Pendengaran turut menjadi sensitif dan keadaan itu dikenali sebagai fonofobia. Dalam keadaan ini, pesakit mendengar lebih kuat dan jelas setiap bunyi di sekelilingnya walaupun ia perlahan.

4. Kemerah-merahan pada kulit, pada keliling mata ataupun dahi.

5. Badan berpeluh.

6. Bercakap dengan suara perlahan. Pesakit tidak bercakap kuat kerana ia lebih menyakitkan.

7. Kepala terasa pening.

8. Pesakit terasa persekitaran mereka bergerak-gerak seperti menaiki bot, mabuk laut ataupun vertigo.

9. Pitam dan boleh menyebabkan pesakit mengalami kecederaan anggota badan.


Apakah pemeriksaan yang dilakukan? Tiada ujian khusus bagi mengesan migrain. Pakar perubatan akan bertanya mengenai sejarah kesakitan yang dialami pesakit dan imbasan otak hanya dilakukan apabila pesakit tidak menunjukkan sebarang gejala atau tanda menghidap migrain. Antara faktor yang memungkinkan imbasan otak dijalankan adalah lumpuh separuh badan lebih daripada seminggu, sakit kepala berterusan lebih daripada tiga hari dan bengkak urat saraf.


Apakah rawatan bagi penyakit migrain? Rawatan dapat dibahagikan kepada dua kaedah iaitu rawatan serangan dan pencegahan. Melalui rawatan serangan, pesakit dinasihatkan supaya berehat di dalam bilik yang gelap dan sunyi. Mereka diberi ubat seperti Paracetamol dan apabila perlu mereka diberikan Ubat Penahan Sakit dan Radang Bukan Steroid (NSAID). Sekiranya kesakitan masih berterusan, doktor akan memberi ubat terkini iaitu Sumatriptan sama ada melalui suntikan ataupun ditelan. Kira-kira 80 peratus pesakit menunjukkan tindak balas positif pada ubat itu. Bagi pesakit yang sering muntah, mereka diberikan ubat Ergotamine yang perlu dimakan sama ada ditelan ataupun dimasukkan ke bawah lidah ataupun melalui suntikan.


Sumber: Profesor Dr Raymond Azman Ali.

Kesihatan Keluarga

Sunday, October 12, 2008

makan soto d pantai..hehe

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
hye teman2..

hehe..hari ni best! taw nda...hehe..td ada org makan soto d pantai..ada 6 org bah..

mcm2 jenis soto ada..mmg sedap, tp d sebabkan aku dah kenyang..sikit je aku mkn. tp balik bilik singgah juga g bilik azi..mkn soto lg..hehe

sedap bah msakan linda dan azi..hehe..sapa maw dorg ni??? sup tuuuuuuuuuuuuuuuu...hehe

klu teringin nak join kami mkn soto lagi..jom lah..hehe.. suka2 syak kmu maw ikut ar! hahaha..

tp ada 1 cerita ni, 1 kwn aku ni tetiba pelik..leh pula d kutipnya batu2 d pantai..nak bt seni..hehehe.. 2k peminat soto..tertambah2 bah mkn..ish3 mmg raja soto tul org tu..sapa tu ar!.. sama2 1 bilik..hehe

indah tul pantai hari ni


Friday, October 10, 2008

ku ikhlaskan

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
dear blog ku,

hari ni aku ingin sedarkan hatiku, bt kali kedua aku terasa takut kehilangan lg. dulu aku punya sorg teman sejati llaki. dr kecik kami sma2 mbesar, skolah bersama..ibarat adik bradik. d mana ada aku, d sna jua dia ada. tanpa kmi bersma, bagai 1 persolan utk yg d sekeliling kami..apa benar kata org..llaki dan ppuan xkan boleh jd kwn baik, istimewa.. bg ku, aku tlh buktikan selama 10 thn phbgn erat kami..numun ternyata mungkin benar apa kata org, hbgn kami x selama yg kami impikan..kini dia dan haluan nya, aku dan haluan ku. tiba2 aku merindukan dia hari ni.. rindu saat kami bermain bersama, bergaduh dan saling menjaga.. hafiz, ko d mana skng? aku rindu sgt persahabatn kita yg dlu..andai ko tahu yg ku lalui skng, aku ingin ko d sisi ku. temani spt mana saat ko menemani aku bila aku takut, bila aku menangis dan bila aku sakit...

saat ku khilangannya, mungkin tuhan tlh temukan aku ngan penggantinya.. hari msa yg tlh berlalu, aku temui sesorg...saat awal pknalan lg, aku x tahu knp begitu erat hbgn kami. bercerita kisah yg lampau, berkongsi cerita dan masalah, dan aku sggup temani tiap langkahnya yg memerlukan aku d sisinya.. siang dan malam tu ibarat milik kami.. bercerita 1 mlm bagai 1 masa yg singkat..terlalu byk kisah yg perlu kami luahkan..semakin lama, aku mulai sayang padanya dan aku x tahu bila rasa itu bermula. tiap yg dia mahukan aku turuti, slagi aku mampu..aku akn wat nya happy. wlaupun kkdg dia suka sgt sakiti aku, tp bg ku apa yg d lakukannya mungkin adalah yg selayaknya buat ku..kerna aku cuma sekadar teman, temannya..

ku luahkan smua yg tersimpan utknya, mungkin 1 jenaka dan mungkin cuma 1 kisah yg biasa..sampai 1 masa d mana aku rasa hilang semangat 2k nya..aku kuatkan hatiku, aku tabahkan smua yg ku rasa, aku nafikan smua yg aku ada.. kebahagiannya juga adalah kebahagian bt ku, ku akui aku sedikit terkilan tp pasti smua yg berlaku adalah yg selayaknya bg ku.. biarlah yg berlaku terus berlaku, akan ku ikhlaskan smuanya..kerna aku takut, sekali ini biarlah aku kehilangan nya sbg yg ku impikan tp bukan sbg teman.. aku x mahu dia pergi spt hafiz, sjahat mana pun dia 2k ku, aku tetap sygkn dia...

2k hafiz, andai kita kawan yg sejati..1 masa nnt tuhan tu pasti temukan kita. aku xkan lupa smua msa2 kita bersama..dan smua teman2 yg ku sygi dan sentiasa temani aku, kamu juga terbaik..terima kasih sentiasa bersamaku..


Wednesday, October 8, 2008

salam syawal 08

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
salam lebaran semua !!



selamat hari raya, maaf zahir dan batin..hehehe..



raya kali ni mmg berbeza sikit dr yg sblumnya, apapun mmg best..byk kenangan baru. apapun smuanya d smbut secara sederhana, wlaupun bju raya cuma sempat siap 1 jer tp no hal, tetap beraya bah..hahaha.. duit raya pula, leh tahan..ada la juga kueng3, jgn jeles ar! kali ni beraya bersama family dan kwn2 tersayang. urmm..pnah sorg tu tny apa istimewanya raya kali ni bg aku ??? well 1stly mmg la aku bsyukur sgt dpt kenali kwn2 baru aku..kmudian lbh bermakna klu ada dpt cinta baru d aidilfitri, wah3.. just angan2 bah! hahaha..

o yea, 2k smua yg knali aku dan family..d ucapkan salam aidilfitri, jemputlah dtg g umah k.. then 2k kengkwn pula, kita beraya gak tp assignment jgn lupa bah..huhuhu, nak final exam dah ! gud luck smua...




Thursday, September 4, 2008

bukan senang maw jumpa..kuang3

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed












hye smua..hehe, apa korang fikir tentang picture2 ni?? jangan ketawa ! senyum jak..hehehe.. ni la kawan2 / budak lelaki antara yang paling rapat aku kenali d kampus ilmu ku..( UMSKAL laaa.. ) mula- mula tak kenal pun tp ntah macam mana leh rapat ngan dorg ni..tu lah takdir dan seru kata abg kamis ( abg angkat aku, blues...) korng mesti nak kenal kan.. mula2 yang aku kenali adalah c man yang baju hitam tu. org kata muka dia mirip2 aku, kembar terpisah kot..huhuhu..dia ni kira adikku la mcm tu, orang comel sbb suka sgt ngan Doreamon..ntah Doreamon tu suka dia atau tak..huhu, jgn marah man. klu syg kakak, nda leh marah2.. mula2 kenal dia pun dari kawan baik aku azira @ azi. sbb dorg ni ambik kokum yg sama. aku suka kawan ngan dia, man org nya yang jenis sederhana dan syg baik..tp kadang2 bikin geram juga..hahaha. hmmm...taw tak, ada kawan aku ni maybe minat kat dia kot tp nda maw ngaku..huhu. bia la, blum masanya kot.

lets move ngan yg baju merah tu pula..pggil jer dia amee. mula2 dia ni nmpak mcm alim sgt..huhu segan juga. tp rupa2 nya..huhuhu kami jer yg tahu betapa bestnya dia ni klu dah jd kawan dia. macam budak2, ada jak benda yg dia buat tanpa segan silu. dia ni suka sgt menyakat kawan aku budak johor tu..kenapa la tu ea??? hehehe.. aku kanal dia ni dari man. sejak man bw dia p BBQ bersama ngan member2 kat umah, sejak tu la ktorang dah macam 1 family. jgn jeles taw..

dah selesai yg tu, jom kenal ngan yg ni..yg baju oren tu..namanya hajrul. xda nama singkatan dah sbb mmg dah singkat. nama manja ada, tp...nnt dia malu pula klu aku gtau korg..hehehe. antara dorg bertiga ni, dia la yg paling tinggi. mula2 dia ni nmpak pemalu sgt, huhuhu...ntah la dia malu ngan sapa. tp bila dah rapat, tuhan jer yg tahu..kreatif dan inovativ btul idea2 dia..hahaha..byk idea2 baru dia pkenalkan mcm kukang, telur, burung, ayam, itik dan mcm2 la..unik sgt mungkin benda2 ni kan..hahahaha..apapun memang happy la klu ngan dia ni..kan memeng?? oppsss...

haaa...tu la alkisahnya..so now apapun yg kami lakukan, kami tetap bersama. byk kenangan indah taw..tengok la tu, bkn senang maw tgk jejaka pakai / bawa beg tangan ppuan..hahaha...comelkan?? thats why sesingkat mana pun PERKENALAN, pasti akan ???? membawa byk pengertian dlm hidup..hehehe..

dear my lover suhaiman, aman daiman dan hajrul..thanks 4 being a part of my life..
this special 4 u all..Hero..


There's a hero
If you look into your heart
You don't have to be afraid
Of what you are
There's an answer
If you reach into your soul
And the sorrow that you know
Will melt away

( chorus )
And then the hero comes along
With the strength to carry on
And you cast your fears aside
And you know you can survive
So when you feel like hope is gone
Look inside you and be strong
And you'll finally see the truth
That a hero lies in you

It's a long road
When you face your world alone
No one reaches out a hand
For you to hold
You can find love
If you search within yourself
And the emptiness you felt
Will disappear

Lord knows
Dreams are hard to follow
But don't let anyone
Tear them away
Hold on
There will be tomorrow
In time
You'll find the way


pelbagai definisi bah !!

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1. Cinta itu KOMITMEN.

Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.

Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah :)

2. Cinta itu intuitive: NALURI.

Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.

Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?

3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH

Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.

4. Cinta sering terletak di puncak: TOP

Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.

5. Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC.

Apa tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar. Wah, erti pengorbanan di sini. Bak kata orang, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.

Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata papa, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya…..

so apa pula definisi nya bagi anda ??

Wednesday, September 3, 2008

kenapa tidak...why not ??

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
video

bersamanya , hidupku lebih bermakna..

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
ni la teman-teman ku..juga yg ku syg dan ku sakit hati..wah3.. thanks sgt sbb korg dah temani hariku ngan gelak tawa..

























sayangku buat kamu selamanya..

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

dear all, hehe..

ni la family ku yg tercinta, sayang aku lebih utama bt mereka. aku tak kisah hilang teman atau cinta, asalkan aku tak hilang family aku. mama aku sgt sweet, actually mama aku garang tp bila dah besar ni aku fahami garang mama aku tu tanda sayang..hehe.. mcm korang tidak kan..walaupun usia kecik ku bukan dibesarkan sepenuhnya oleh mama tp dia tetap yang terbaik. i love u so much mama. dah besar ni, aku akui mmg aku manja sgt ngan mama..smua aku kongsi kat mama, pendek kata xda rahsia antara kami. sesibuk mana pun mama sekarang, mesti ada waktu peribadi bt ku. thanks mama. lets move to my papa pula..hehe. nmpk mcm garang kan?? sbnrnya tidak. papa aku nmpak jer tegas tp sebenarnya papa aku pnuh ngan kasih sayang terutama buat keluarga kami. terus terang marah macam mana pun papa ngan kami, papa x akan pukul..cukup ngan nasihat dan teguran. jd sebagai penghargaan, aku sentiasa berusaha bt family aku happy ngan apa jua kejayaan. lgpun sebagai anak sulung, aku punya tanggungjawab yang besar pada keluarga. makanya, buat yg menyintai aku...(klu ada laa..hahaha) fahami la aku kerna aku lebih utama kan family aku. sbb kerna mereka juga kita akan bahagia kelak bersama restu mereka..tp bt masa ni aku msh blum temukan yg istimewa bt hidupku..if have, dia mesti sayangi family aku sepertimana dia sayangi aku..leh ka?? hehe..


love u so much...muaahhhhh !!!!!!!!!