Dimulakan dengan...

Photobucket

Friday, July 22, 2011

:: menangislah selagi mampu bersabar ::

Stumble
Delicious
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Salam Jumaat semua, Alhamdulillah kita bertemu lagi..=) utk perkongsian bersama, lately bz sgt ngan kerja..kadang balik rmh 10-11 malam..cpt masa berlalu..tapi terasa rugi bila xdapt luangkan masa utk yg tersayang and amal kewajiban..honestly bila project dh makin bz menjelang Ramadhan, nk tunaikan solat pun lewat..sometimes tertido sblm solat...ya Allah, ampunilah hamba-MU..


pic : sumber pak google

Menangis, menurut Al-Ghazali, disunahkan saat membaca Al-Qur’an. Cara untuk memaksakan tangisan adalah membayangkan hal-hal yang dapat menyebabkan kita menangis, yaitu dengan merenungi ancaman dan janji yang ada di dalam Al-Qur’an, kemudian merenungi kealpaan sikap kita terhadap berbagai perintah dan larangan Allah subhanahu wa ta’ala.

Rasa sedih dan tangis hanya menghampiri hati seseorang yang bersih. Hilangnya kesedihan dan tangisan hendaknya membuat kita bersedih (dan menangis), karena hal tersebut merupakan tanda musibah terbesar yang telah menimpanya.”

Allah subhanahu wa ta’ala memuji makhluk-Nya yang paling mulia di dalam firman-Nya,

“Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (QS Maryam: 58)

Ibnu Sa’di berkata berkenaan dengan ayat di atas, “Firman Allah subhanahu wa ta’ala, ‘Maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis, maksudnya adalah mereka khudhu’ dan khusyu’ dengan ayat-ayat tersebut, karena menggoreskan iman, cinta dan takut di hati mereka, sehingga membuat mereka menangis, berserah diri dan sujud kepada Tuhan mereka.”

Allah subhanahu wa ta’ala juga berfirman mengenai para ahli kitab yang shalih,

“Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata, ‘Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi.’ Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’.” (QS al Israa’: 107 - 109)



I love my job, but not kat tempat tutttt...rindu nak balik main office, bukan x suka kat tempat client. Tp sgt2 stress dgn sikap puaka..puaka??? ya...xyah nk kata pnjg lebar, org boleh cakap apa saja..tp HARUS ingat apa pun khbr yg d sampaikan, tiap org tue ada akal utk berfikir..sabar and sabar, bermainlah ngan api..tp jgn bermain ngan kesabaran!!

 
pssstt : orang educated membuat homework terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan atau arahan.

No comments: